Завдяки сприянню Федерального уряду Німеччини та організаційній допомозі Німецького товариства з міжнародного співробітництва (GIZ) з 21 по 25 червня 2016 року Офіс з фінансового та економічного аналізу у ВРУ провів навчальну поїздку до Берліна на тему «Захист прав споживачів у Німеччині». До складу української делегації входили представники комітету ВРУ з питань економічної політики, а також Державної фінансової інспекції України.
Українська система захисту прав споживачів потребує реформування та приведення у відповідність до стандартів ЄС згідно з міжнародно-правовими зобов’язаннями України за Угодою про асоціацію. Німецький досвід впровадження та імплементації директив та регламентів ЄС у цій сфері є одним із кращих серед країн Європейського Союзу. Саме з метою ознайомлення українських фахівців з досвідом Німеччини Офіс провів ряд зустрічей з провідними німецькими експертами, політиками та представниками громадських організацій в споживчій сфері.
Суттєвим завданням, що стоїть перед Україною в процесі реформування захисту прав споживачів, є вдосконалення інституційної системи, в т.ч. чіткий розподіл повноважень та функцій між контролюючими органами та відомствами. Зважаючи на це, важливим було знайомство делегації з німецькою системою в рамках зустрічей з представниками Федерального міністерства продовольства та сільського господарства, Федеральної служби захисту прав споживачів та безпеки харчових продуктів, а також Федерального міністерства юстиції та захисту прав споживачів. Особливо корисною була презентація досвіду міжвідомчої міждержавної співпраці, що регулюється положеннями Регламенту (ЄС) № 2006/2004 про співробітництво з метою захисту прав споживачів. Адже норми цього документу повинні бути впроваджені в Україні протягом 5 років з дати набрання чинності Угодою про асоціацію. Слід зазначити, що парламентський державний секретар пан Ульріх Кельбер висловив готовність Федерального міністерства юстиції та захисту прав споживачів до подальшої співпраці з українською делегацією щодо обміну досвідом та надання експертизи з метою реформування українського законодавства. В своїх рекомендаціях для України очільниця колишнього Федерального міністерства продовольства, сільського господарства та захисту прав споживачів (2001-2005), а нині голова Комітету правової політики та захисту прав споживачів німецького Бундестагу пані Ренате Кюнаст наголосила на необхідності здійснення комплексної та всеохоплюючої споживчої політики, складовою частиною якої є власне захист прав споживачів.
В рамках поїздки значну увагу було приділено також особливостям співпраці держави з громадянським суспільством. Адже німецька система відома своєю розгалуженою мережею недержавних організацій та установ, що відповідають за здійснення моніторингу в споживчій сфері. Так, представники Товариства захисту прав споживачів Берліну (Verbraucherzentrale Berlin e.V.) поділились своїм досвідом щодо захисту інтересів споживачів, а керівник Погоджувальної установи в сфері громадського транспорту (Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V., SÖP) проінформував українських фахівців про особливості альтернативного вирішення споживчих спорів у Німеччині та застосування відповідних європейських директив. В свою чергу експерти Центру захисту від недобросовісної конкуренції (Wettbewerbszentrale e.V.) на конкретних прикладах продемонстрували основні засади функціонування конкурентного права в контексті споживчих правовідносин.
Загалом поїздка сприяла налагодженню важливих контактів з окремими німецькими політиками та експертами, готових надалі співпрацювати в рамках становлення та вдосконалення української системи захисту прав споживачів в Україні.