FEAO

Основні напрями бюджетної політики 2019-2021 роки (аналітична довідка)

Основні напрями бюджетної політики 2019-2021 роки (аналітична довідка)

Основні напрями бюджетної політики на 2019–2021 рр. розроблено відповідно до норм Бюджетного кодексу України, нормативних та стратегічних документів Уряду. Проте в документі не враховані пріоритети бюджетної політики щорічного послання Президента України до ВРУ про внутрішнє і зовнішнє становище України, що прямо порушує ч. 1 ст. 33 БКУ.

Даний документ містить необхідні дані, у тому числі цифрові, які визначені Кодексом. Текст документа можна охарактеризувати як формальний. У ньому відсутні ініціативи Мінфіну, які планувалися до запровадження у 2017 році та в січні-квітні 2018 року – так звані стелі видатків.

Розробка Мінфіном проекту документу розпочалася у січні 2018 року та була ідентична розробці як у попередньому році. Мінфін планував включити стелі видатків на 2019–2021 рр. та стратегічні цілі ЦОВВ, які мають бути досягнуті під час реалізації бюджетних програм. Проте через катастрофічно низьку якість бюджетного планування ЦОВВ та завищені цифри в очікуванні бюджетного фінансування на 2019–2021 рр. Мінфін не зміг визначити стелі видатків для ЦОВВ.
Заявлена потреба у фінансуванні ЦОВВ на 2019 рік (таємні видатки не включені) перевищує цифри Державного бюджету 2018 року на 306 млрд грн. Найбільший приріст спостерігається в Міноборони – 83 млрд грн; МОЗ – 69 млрд грн; Мінсоцполітики – 53 млрд грн (у т. ч Пенсійний фонд – 30 млрд грн); МВС – 20 млрд грн; Укравтодор – 17 млрд грн; МінАПК – 13 млрд грн; Міненерго – 12 млрд грн; Мінрегіон – 10 млрд грн; Мінекології – 6,1 млрд грн, ЦВК – 4,2 млрд грн.

Логіка, яка від початку закладена Мінфіном у процес розробки ОНБП, правильна та виважена, адже ключовим є встановлення зв’язку видатків ЦОВВ із стратегічними цілями та пріоритетами держави.
Подача проекту ОНБП відбулася з порушенням ч. 3 ст. 33 БКУ в частині строків подачі документа до ВРУ та його реєстрації – до 1 квітня КМУ приймає документ та протягом трьох днів передає до ВРУ. Фактична дата подачі ОНБП до ВРУ – 16 травня 2018 року, хоча КМУ прийняв його 18 квітня 2018 року.
Відмінності ОНБП на 2019–2021 рр. порівняно з ОНБП на 2018–2020 рр.:
• відсутність стратегічних цілей;
• зменшення кількості макроекономічних показників;
• відсутність ключових показників доходу загального фонду державного бюджету;
• відсутність стель видатків загального фонду ЦОВВ;
• нечіткість у формулюванні пріоритетних завдань податкової та бюджетної політики, що може призвести до появи проблем під час оцінки ефективності їх виконання.

Основні напрями бюджетної політики